8) Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu 8) Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu

8) Antigua

Blijf op de hoogte en volg Peter en Naomi

08 Augustus 2019 | Guatemala, Antigua

Ola Chicko’s, we hadden de juiste bus te pakken en komen begin van de avond aan in Antigua bij The Good Hotel. De tas wordt van het dak naar beneden gegooid en met dezelfde hectiek rapen we al onze spullen bij elkaar en wringen ons door de kleine ingang van het hotel.

Wow, alsof je zo een magazine van de VT wonen ofzo binnenstapt. Een prachtige entree die uitkijkt over een binnenplaats met tropische planten en een galerij van houten zuilen waar de kamers achter zitten.

Zwaar onder de indruk lopen we bijna de receptie voorbij. Even checken of we wel goed zitten. Ja, onze naam staat echt in het systeem. We hebben een strakke en zeer gestijlde kamer, met een heerlijke douche.

We frissen ons op van alle bijzondere luchten uit Chichicastenango en trekken ons een schoon kleedje aan (we gaan een nieuwe hit uitbrengen Plakkie Plakkie ipv Takki Takki).

Antigua heeft veel overeenkomsten met San Cristobal in Mexico en ook hier weer mooie plekjes en restaurantjes. Hier zit ook een Selina hostel en we lopen daar naartoe om alles weer te regelen voor de volgende plek (ons hotel kon dat ook maar dan voor het driedubbele van de prijs, hmmm das het nadeel van supersjiek).

We hadden het polsbandje van het vorige hostel nog om dus we werden hartelijk ontvangen (he helaas geen welkomstcocktail) en we regelen het vervoer en een toertje naar de vulkaan. Ja, Naoom heeft me weer zo gek gekregen. Na Vesuvius en Mount Fuji heb ik alle bergen vervloekt en gingen we nooit meer een berg op, volgens Naoom is dit een klein bergje, wordt je al zo goed als bij de top afgezet en aan het einde kan je marsmellows roosteren (tsja en bij dat laatste ging ik natuurlijk overstag)

We eten bij Frida’s de lekkerste taco’s ever (en ja Frida Kahlo is still alive hier in centraal Amerika) Voor de gene die de laatste tijd geen magazine hebben ingekeken, Frida Kahlo is die vrouw met de unabrau en de bos bloemen in het haar. We aten taco’s met een soort lekkerbek erin, garnalen, pulled pork en kip en alles was zo goed op smaak en de spicysauce was ook geweldig (we zijn er stiekem nog een keer geweest). Koude Mojito erbij, mijn avond is top.

We worden de volgende ochtend vroeg opgehaald bij het hotel. Alleen hebben we een aardige groep die allemaal bij het hotel worden opgehaald. En zo rijden we nog een extra uur door Antigua om iedereen op te pikken. Als iedereen er is stoppen we nog even voor koffie (OP DE HOEK VAN ONS HOTEL!!!!!!)

Nou dat van dat afgezet worden op de top was een dikke vette leugen (she got me again). Het was nog een flinke klim van 1,5 uur naar boven. Maar daar aangekomen was het echt prachtig. We zagen zelfs lava stromen. Onze gids vertelde dat het verboden was om dichtbij te komen. Het lava gesteente is heel gevaarlijk en je kan je echt heel lelijk bezeren………..dus we gaan met z’n allen eens een beetje dichterbij kijken (dussssss.........).

We kregen een stokje en een marsmellow en hebben dus letterlijk boven het gesteente een marsmellow geroosterd. Gelukkig hadden we goede schoenen aan want een meisje in de groep haar zolen begonnen letterlijk te smelten.

We zoeken bij terugkomst een artsy koffiezaakje op, ‘the Fat Cat’ (want ja Guatamala heeft veel plantages) en zitten daar even lekker bij te komen en tikken een verhaaltje. Daarna nog even een lekker cocktailtje bij het hotel (misschien moeten we ons gaan aanmelden bij de AA als we terugkomen) en we genieten van een welverdiende luxe.

Dag twee is om de stad te gaan verkennen. Het is heerlijk ronddwalen hier met veel leuke winkeltjes en marktjes (ja op zaterdag ga je naar de markt). Maar qua souvenirs is het precies hetzelfde als in Mexico. Een hoop gehaakte kleden in felle kleuren (die we ook al in Peru hadden gespot) en allerhande onzin met de naam Guatamala erop. Wat wel een typisch souvenir is zijn de Guatamaalse zorgenpoppetjes, een klein gehaakt poppetje van 2cm ongeveer. Je vertelt daar voor het slapen gaan al je zorgen aan en dan leg je het onder je kussen, en al je zorgen zijn voorbij (we laten een flinke lading overkomen naar Nederland)

We ontbijten bij Y tu Pina tambien (wat zoiets betekent als ‘jij bent ook een ananas’) en met een lekkere bak koffie op lopen we richting de artisanale markt. Honderden kraampjes die weer allemaal hetzelfde verkopen en de verkopers bewegen pas als je langsloopt (het is net als in de Efteling) Ola Amigo come on in. Ik heb nog nooit zoveel vrienden gehad. En hoe snel ze opspringen, zo snel zakken ze ook weer in.

We vinden op onze dwaaltocht een pareltje voor elke zoetekauw ‘Dona Maria Gordillo’. Zij verkoopt dulces tipicos en typisch is het zeker. Al het snoepgoed is gemaakt met gecondenceerde melk erin en dat is echt OMG. Gecondenceerde melk met kaneel, met vijgen, met koek (en nog een ander bijzonder gevormde lekkernij die het goed zal doen bij vrouwelijke vrijgezellefeesten, maar dat moet je maar op Polarsteps bekijken, ps 18+)

We lopen naar de Mac en dit is wel de mooiste van alle 6 miljard filialen die er op de wereld zijn. In een oud gebouw kan je hier je double Big Mac (ja dus echt met 4 hamburgers) opknabbelen en in de prachtige binnentuin heb je een schitterend uitzicht op de vulkaan (wederom kijk maar op Polarsteps). Wij houden het hier bij een bak koffie (okay, een klein koekje erbij).

Antigua is ook een koloniaal stadje en heeft veel kerken en kloosters. We willen een kijkje nemen bij de abdij van de capucijnermonniken. Helaas is er een paar jaar geleden een flinke aardbeving geweest in is de abdij flink beschadigd. Nu waren ze druk bezig om een bruiloft voor te bereiden dus we konden er niet in. Tsja dan zit er niks anders op……………….serieus kijken en met de drukte van de catering mee lopen. Hoppa we’re in. Prachtig en wat een toplocatie voor een trouwerij. Een paar spotjes op de gehavende muren en je bent klaar. Mooi gedekte tafels met prachtige boeketen (Misschien vanavond nog even terug).

Dan nog maar een kijkje nemen bij Monasterio de Santo Domingo. Dit is een museum en tevens ook hotelresort en spa, maar ook hier konden we niet in vanwege een bruiloft (hoe betaal je dat om een heel museum af te huren). We lopen het hotel uit en er staat een transferbusje te wachten. De man van het busje vraagt of we nog mee willen naar de top van de berg (blijkbaar denkt hij dat we hier een kamer hebben). Maar goed YOLO we stappen in en hij brengt ons naar een plek met een prachtig uitzicht over Antigua.

Hier zit ook een kunstpark, maar de verzamelaar had volgens mij een flinke voorkeur voor bepaalde vrouwelijke lichaamsdelen. En na hier nog even heerlijk rondgewandeld te hebben, worden we ook weer gratis naar beneden gebracht.

We aten nog een keertje bij Frida's, maar helaas kregen we dit keer geen Mojito bij het eten. Niet omdat we ons de vorige misdragen hadden, maar omdat morgen de verkiezingen zijn voor de nieuwe president van Guatamala,. En dan mag er niet meer gedronken worden (he wat vervelend nou weer)

In de avond besluiten we lekker in het park van de plaza te gaan zitten en ons te vergapen aan alles wat er voorbij komt (de fontein hier is waarschijnlijk door dezelfde kunstenaar als in het park geplaatst)

Het is alweer de laatste ochtend in ons bizar luxe hotel (ze hebben zelfs een samenwerking met het Krasnapolski in Nederland) en we worden opgepikt met een transfer bus. We’re going back to the jungle.

• 20 Augustus 2019 - 11:22

Mariska :

Heerlijk even luxe, kan je zo van opknappen!
    Genieten weer van jullie mooie verhalen en prachtige foto's ❤️