Verslag 7 Mendoza - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu Verslag 7 Mendoza - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu

Verslag 7 Mendoza

Blijf op de hoogte en volg Peter en Naomi

09 Augustus 2014 | Argentinië, Mendoza

Om naar Mendoza te gaan hebben we twee bussen nodig. We kiezen ervoor om over te stappen in Tucuman (de andere optie was Salta, maar dan moesten we dus weer terug naar het noorden). Het vervelende is alleen dat je twee verschillende busmaatschappijen nodig hebt. Flechabus had nog vier plekjes over van Tucuman naar Mendoza, maar we moesten dus eerst weten of die andere maatschappij plek had van Cafayate naar Tucuman. En die maatschappij houdt natuurlijk net zijn siesta en gaat pas om 19:00 weer open. Hopen dus dat Flechabus dan nog plek heeft (niet goed voor mijn autistische trekjes).

Natuurlijk is het goed gekomen en zitten we in de eerste bus bovenin en helemaal vooraan dus hadden we prachtig uitzicht op alle ravijnen, haarspeldbochten en andere mooie rotspartijen. We moeten nog drie uurtjes wachten op Tucuman, maar omdat alles tussen de middag een siesta houdt, zijn alle winkels daar ook weer tot s avonds laat open (voordeel).

De bus van Tucuman naar Mendoza vertrekt om 22:00 en zou er 15 uur over doen (alles bij elkaar dus 25 uur). Dit keer zitten we beneden bij de stoelen die 160 graden kunnen kantelen (cama). Na al een halve dag onderweg te zijn kunnen we best slapen. Alleen de chauffeur vond van niet en is vriendelijk genoeg om elk half uur even het licht aan te doen om te kijken of we echt niet slapen (dit is ook omdat er natuurlijk weer mensen op de meest vreemde plaatsen moeten in en uit stappen)

Rond drie uur in de middag komen we dan eindelijk aan in Mendoza. Vies en plakkerig vinden we ons Hostel (Alamo). Na een lekkere opfrisbeurt gaan we de stad in om de tourtjes te regelen en te kijken of we misschien een tour naar Chili kunnen boeken (Mendoza ligt vlakbij Santiago de Chili). Helaas wordt al snel duidelijk dat dat er niet in zit.

Naoom wilde eigenlijk liever vliegen naar Puerto Madryn (ik sprak haar niet tegen), maar Argentinie is een erg duur land. Zoals ik al eerder zei is de Peso ongeveer 10x de euro, liggen de prijzen hier soms boven die van Nederland en hebben ze hier geen enkele Chinees om een noodletje van een euro te halen. Dus ik denk dat we giro 555 moeten inschakelen, leerkrachten zonder grenzen hier naar toe moeten sturen voor noodrantsoenen en we na de vakantie graag bij jullie komen eten.

Maar omdat we hier toch zijn kunnen we ons maar beter trakteren bij de plaatselijke Torteria (ja das Spaans voor taart). Helaas blijkt toch altijd weer dat ze in het buitenland niet echt goed weten hoe ze taart moeten maken.

Vliegen wordt hem dus niet en we regelen weer een bus (ach ongeveer 24 uur weer) Naar Patagoni[e. Patagonie is trouwens de onderste provincie van Argentinie (ja die uitkijkt op Antartica...... lees ZUIDPOOL) Dus ik denk dat de mutsen en de beenwarmers niet voor niets mee zijn.

S avonds hadden we weer eens een gevalletje Spaanse/Engelse spraakverwarring. Ik wilde graag een colaatje bij het eten en ik had best dorst, dus toen de Señor vroeg of ik een Grande cola wilde zei ik natuurlijk Si. Grande betekent hier ook echt GRANDE en ik kreeg daarom ook een grote glazen 1,25 LITER fles cola (helemaal voor mij alleen). Ook heb ik hier geleerd dat Milanese betekend dat het geparneerd vlees is (ik dacht een soort Italiaanse saus) Dus om mijn Biefstuk Milanese zat een heerlijk (not) paneerlaagje.................heel bijzonder. Klotsend en voldaan vallen wij heerlijk in slaap in ons stapelbed (weer een klein spraakverwarrinkje).

We hebben heerlijk geslapen en voor ons staat een heerlijk ontbijtbuffet klaar (zelfs met een heerlijk gekookt eitje). Voor vandaag hebben we een wijntour geboekt. We konden ook hier een fiets huren en weer langs de wijnboertjes fietsen, maar de stad Maipu waar wij naar toe wilden lag iets buiten Mendoza (en we hadden ook gewoon zin om lekker makkelijk te doen). We bezoeken 2 wijnboeren en een olijfolieboertje.

De laatste wijnboer die we bezoeken (Vistandes) heeft een goed Engels sprekende tourmeneer. Rodriques vond het geweldig dat we uit Nederland kwamen (want hij houdt erg van Armin van Buuren) dus onze glazen zagen er vaak ook net iets voller uit dan van de rest.

S avonds besluiten we gezellig op de kamer te eten en halen bij de Carefour een lekker kaasje en worstje en weer een goede fles Malbec (van Etchart dit keer en ik moet zeggen Mies......we hebben een Malbec Reserva uit 2012 en die is echt geweldig) en peuzelen het lekker op boven in het stapelbed.

S ochtends bij het hotel kregen we het voor elkaar om de enige Aziatische meneer in heel Argentinie tegenover ons te krijgen bij het ontbijt. Smakkend en roggelend (zoals een goede Aziaat eet) zat hij zijn appeltje voor ons op te knabbelen en met een luide boer (waar iedereen even van opschrok) liet hij merken dat het hem wel bevallen was (volgend jaar denk ik dat het toch Italie wordt).

Van de tourmevrouw waar we de wijntour hadden geboekt kregen we een bonnetje om gratis (altijd goed) een proeverijtje te doen (ze had blijkbaar door dat wij wijn niet vies vinden). Deze gaan we vandaag eens inwisselen. We komen bij een klein winkeltje aan (Cava Sastre Burgos). De mevrouw achter de balie sprak Nada Anglese en de persoon die wel Engels kon kwam pas later in de middag. Aangezien wij in de middag weer vertrekken zei ik dat ik best een pookieto Espanjool intjende dus kwamen toch maar de flessen op tafel.

Er kwamen eerst twee flessen op tafel, een chardonnay en een rose (naam helaas vergeten) en waren erg bijzonder. De vrouw deed toch haar best om wat woorden te vertalen (haar collega stond haar bij met google translate op de telefoon). Nou.... toch leuk om eens te proberen dachten wij, maar toen kwamen er nog drie flessen bij. Daarna nog 5......daarna nog twee cava{s en we eindigden nog met een dessertwijn en een oporto (blijkbaar anders dan port). De vrouw had er blijkbaar zin in want we kregen ook nog een tour door de wijnkelders. En met de slappe lach (mede door de 14 wijnen) over de uitleg van huevo (ei.....met daarbij de gebaren van een kip) nemen we afscheid van de twee dames.

Zometeen nemen we de bus naar Puerto Madryn en hopen dat we daar de walvissen kunnen spotten. Juli en Augustus is de periode dat ze dicht bij de kust komen voor het paren dus grote kans (duim met ons mee)

PS

Lieke en JeeWee we hebben weer een lekker olietje om te komen proeven. Oh JeeWee hoe gaat het met Joaquin? Doe hem nog de groeten van ons als je hem weer spreekt en zeker gaan genieten in Griekenland

Nien ik kom snel langs om de pijn te verzachten met een Argentijnse Malbec.

Moeders......we hebben nog geen bevestiging van de stamppot Andijvie de 21e. :)

(schoon)moeders wij gaan mee naar Amsterdam Dungeon hoor.

• 11 Augustus 2014 - 14:13

Lieke:

Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen!! Lekker zo'n chinees voor je bij t ontbijt:) wij liggen lekker op een bedje bij t zwembad en gaan morgen touren met de auto! Het eiland kefalonia is prachtig! We duimen voor de walvissen en komen graag de olie proeven! Wij nemen eem robola wijntje mee (wordt hier verbouwd) om met jullie te proosten! De truffelolie is nog niet gevonden helaas:( geniet ze nog daar! Xxx

• 11 Augustus 2014 - 14:16

Nina:

Zal de wijnproeverij hier in Vlaardingen gelijk voor jullie vast leggen!
    En jullie mogen altijd komen eten, lekker Thais misschien een goed idee?! Haha

Geniet nog even van deze onvergetelijke busreis!
    Dikke kus van ons.

Ps: de knie gaat de goede kant op!

• 11 Augustus 2014 - 14:52

Marion:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen!
    Jullie worden(zijn) echte wijnkenners volgens mij dus als ik een tip wil dan moet ik bij jullie zijn haha.
    Ik duim mee voor het zien van de walvissen,

Liefs Marion

• 11 Augustus 2014 - 17:50

Schoonmoeders:

Hallo,

Als ik het zo lees, komen jullie geheel alcohol verslaafd weer thuis. Zal vast een plaatsje in de kliniek reserveren. Ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ben zaterdag met Aleyna naar oma geweest om verslag nummer 5 en 6 te brengen. Ze vindt het nog steeds niets dat jullie zo ver weg zijn, maar daar praten we wel overheen.
    Gezellig dat jullie mee gaan naar Amsterdam. Ik verheug me daar alvast op. Zal mee duimen dat jullie de walvissen kunnen spotten. Lijkt mij een fantastische ervaring. Kijk uit naar jullie volgende verslag. Groetjes van Pa en hij vraagt of jullie voor zijn zoveelste verzameling een walvisschedel mee willen nemen.. Dikke kus xx Ma

• 11 Augustus 2014 - 21:11

Saskia B:

Echt leuk om al jullie belevenissen te lezen.
    Jullie hebben al een hoop gezien en gedaan!
    Heel veel plezier nog en hopelijk lukt het om de walvissen te zien. Dat lijkt me echt een onvergetelijke ervaring!! Have fun!
    Xxx

• 11 Augustus 2014 - 21:32

Majorie:

Heerlijk om weer te lezen! Klinkt goed! Ben erg benieuwd naar jullie belevenissen in Patagonie :-) Maar eerst walvissen spotten!! *duim, duim, duim*

x

• 12 Augustus 2014 - 12:15

Michel:

man man man, wat maken jullie weer km's in de bus!haha! Hoort erbij he?! Wel super als je wat kan zien tijdes de rit: zo zie je nog eens wat van dit prachtige land. Heerlijk allemaal weer!

Blij dat de Etchart smaakte Peet! Mocht je toch nog ruimte en kilos over hebben...??! ;-)

En ja inderdaad: geef maar lekker al je geld uit daar hoor! Welkom om bij ons aan te schuiven voor eten ;-)!

• 14 Augustus 2014 - 15:22

Ma:

Nou jullie hebben al heel wat bussen gezien zeg (bus in bus uit en busje komt zo). Maar ja zo zie je nog eens wat. En aan wijn ook geen gebrek dat wordt thuis afkicken .....hihi!!!!!!!
    Wij genieten van de verhalen.
    Oma heeft vandaag de laatste bestraling gehad en nu maar afwachten of de pijn wat draaglijker wordt.
    En natuurlijk is er andijvie stampot de 21e met speklap en gehaktbal, dat is nou een traditie aan het worden.
    Nou ben benieuwd of jullie al walvissen gezien hebben.
    Veel liefs en dikke knuffel en tot het volgende verslag. Pa en Ma