Verslag 5 - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: peterennaomi

Blijf op de hoogte en volg Peter en Naomi

13 Juli 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na nog even in een hangmatje nagenoten te hebben van onze junglereis stond er een taxi klaar die ons naar het vliegveld zou brengen. Nou ja, vliegveld. Een huisje met een lange strook asfalt ervoor. Het vliegtuig moet eerst naar het einde van de baan rijden en vanaf daar kan hij snelheid maken om op te stijegn. Het is maar een kort vluchtje, maar toch beter dan een bus (er komen ineens weer allemaal wilde Peruaanse avonturen naar boven).

Dit ieniemienie vliegtuigje had ook een eerste klas gedeelte. Dit waren precies dezelfde plekken als die van ons, alleen hing er een gordijntje voor. Het stel in de 1e klas had als voordeel 2 stoelen voor zichzelfte hebben. Ze zaten dus niet naast elkaar. In die drie kwartier die onze vlucht duurde kregen ze ook nog een warme maaltijd. Wij kregen een cakeje. De vlucht was zo kort dat de man zijn eten snel naar binnen moest schuiven en zijn puddinkje geeneens op kon eten, maar goed hij zat wel 1e klas :)

Nog steeds stinkend en plakkerig van de jungle kwamen we aan in Kota Kinabalu (door de locals KK genoemd). Hier was het wat lastiger om een hostel te vinden. Ik had na deze ellende een paar kleine eisen waar de kamer aan moest voldoen. Iig een eigen toilet en douche (maag was nog niet helemaal ok) en airco. Gelukkig een gevonden bij het Borneo Gaya Lodge Hostel.

Na een heerlijke douche duurde het niet lang af we lagen lekker te knorren bij een temperatuur van 19 graden. De volgende dag een ontbijtje met die heerlijke (ahum) aardbeikleurige derrie en daarna de stad verkennen. KK ligt vlak bij de Filipijnen dus ze hadden hier een Filipinomarket. Dit was volgestouwt met echte authentieke (tuurlijk) sabahpennen, etuitjes, magneten en andere zooi. Ook hadden ze hier tasjes gemaakt van dooie padden opgeleukt met van die wiebeloogjes. Naomi had blijkbaar voor Islamitische begrippen een erg bloot jurkje aan, dus ze werd flink nagekeken en aangesproken.

KK is eigenlijk een tussenstop omdat er geen directe vluchten naar Mulu zijn. Qua steratracties heeft KK ook niet veel in huis. Wel een trip geboekt naar Monsiapad. Een cultureel plaatsje waar ze authentiek Maleise hutjes hebben staan en waar je een gezellige dansvoorstelling kan bijwonen.

Toen we over de zoveelste markt liepen werd Naoom aangesproken door een jongen die zei dat hij aan het scouten was voor een Duitse speelfilm die hier op een eiland werd opgenomen en vond dat Naoom aan alle eisen voldeed. Ze hoefde niets te zeggen, maar werd alleen gezoend door de Duitse acteur. Ze zou in een hangmatje moeten liggen en voor de rest niets. Naoom voelde er niet zo veel voor, maar als een ware manager vroeg ik wat het zou schuiven. We zouden er toch nog 500 ringit voor krijgen (125 eurootjes, in de pocket). En dan ook nog een tropisch eiland bezoeken voor nop, zou te mooi zijn. In ons achterhoofd kwamen ineens beelden van de film Hostel of een of andere foute duitse pornofilm (misschien kwam het toch door het jurkje),dus zijn we toch maar verder gelopen. Helaas voorlopig dus geen oscar voor Naoom.

In de middag een lekker rotistalletje gevonden en de rest van de dag rustig aan gedaan.

De dag erna was de verjaardag van Naomi. In de kamer van het hostel had ik slingers opgehangen en verspreidt over de dag heb ik al jullie kaarten uitgedeeld.

Hier een stukje van Naomi:

Iedereen super bedankt. Ik heb echt een geweldige verjaardag gehad, en de hele dag kunnen genieten van alle mooie kaarten en lieve berichtjes!! Het was echt een super verrassing. Dank je wel:

Pa, ma en Gabster (Zijn drentse muggen net zo erg als hier?)

Sas, Tabby, Devon en Jade (de rekening van 1 kokosnoot is onderweg)

Lieke en Jan-Willem (heeft het klusteam nog tussentijdse foto's? wij zijn heel nieuwsgierig, wordt vast al mooi)

Marion (Wordt je al gek van alle keukenzaken,badkamerkeuzes en meubelboulevards?)

Oma de Reus (vingerhoedje is al gespot)

Jeanet en Paul (staat het wijntje op dat handige tafeltje?)

Pa van Rijs (We hebben al veel SimDarby palmbomen gezien)

Jeannette en Joost (ps, hoe is het met je buikje, of is het inmiddels echt buik!)

Monique (zit je ook al onder een palmboom in Ibiza?)

Anouk (ben heel benieuwd naar jouw vakantieavontuur)

Erica, Eelco en Nora (Bonjour, lekker aan het genieten in de franse zon?)

Brenda en Alex (we zijn benieuwd naar jullie huisje)

Tante Jo en Oma de Bert (alles gaat goed, maakt u zich maar geen zorgen, peters spetterpoep is ook al weer over)

Egon, Yvette, Levi, Benthe, Aimee en baby (hoe gaat het met jullie? na de vakantie bbq? kan levi lekker voetballen)

Ro, Pam en Jay (hopelijk hebben jullie ook lekker weer in Nederland om lekker met je ventjes op pad te gaan)

Thomas, Lynne, Edwin en Petra (Staat de caravan nog?)

Laurens en Samira (We zijn erg benieuwd naar jullie route, en wanneer jullie precies hier zijn, dan zetten we de rijswijn koud)

Bram, Nens en Kids (Kom na de vakantie lekker een bakkie doen, maken we er een satetje bij)

Martin en Saskia (schildpadden waren heel bijzonder, echt een aanrader, staan alle muren al van het nieuwe huis?)

Pa en ma Knijf (veel vogeltjes gezien, leuk voor in de achtertuin)

Tante Sjaan, ome Henk en Marianne (we komen snel de foto's laten zien, alles rustig met de gezondheid?)

Inka, Ron, Jelte en Tessa (hoe is het met de kleine Tessa?)

Nina en Sander (heel veel plezier in Amerika)

Mich en Maris (satetje als we terug zijn?)

Frank en Siets (peet heeft de knuffels en zoen afgegeven, hoe is het met poes?)

Cindy en Carlo (lekker aan het genieten in de tuin? die rijstwijn hier is geen succes, we komen snel weer een rosetje doen of jullie bij ons)

Vroeg in de ochtend zijn we met de locale bus (altijd een avontuur) naar het Monsiapas Cultural Village geweest. Dit was meer lachwekkend dan informatief. Blijkbaar komen hier niet zoveel mensen want bij de dansshow straalde de tegenzin ervan af. Het waren voornamelijk jongeren die al bellend en spelend met hun ipad achter het doekje gingen staan en met rollende ogen hun dansje deden. Het proeven van de rijstwijn was ook geen succes, want wat zij wijn noemen, kennen wij onder de naam azijn. We moesten er zelf wat van maken en Naoom en ik hebben ons daar best vermaakt.

In KK hebben ze een delicatessen winkeltje met franse wijnen en kazen, bruin brood en spaanse hammen. Ook hebben ze een geweldige gebak afdeling. Daar hebben we op Naoom haar verjaardag een lekker stukje cheesecake ( met kaarsjes) en appeltaart op.

's Avonds hadden we een onwijs lekker visrestaurant. In grote aquaria kon je je visje aanwijzen en een kwartiertje later lag hij overheerlijk op je bord. Tonnetje rond zijn we terug gewaggeld naar het Hostel.

We vliegen vroeg in de ochtend naar Mulu. Daar is ook een park en we hebben daar ook een overnachting. Dit is wederom een dormitorie dus dat betekend dat we met meerdere mensen op een zaal liggen. Dat zal wel weer wat worden.

Maar meer daar over in het volgende verhaal.

• 13 Juli 2011 - 08:41

Pam:

Nou het regent hier heerlijk, dus veel wandelen kunnen we niet haha

Maar wat een veslagen weer!Super en kan het nog steeds niet geloven dat Peet door de Jungel heen is getrokken!!Ben trots op je Peet! Ik doe het je niet na!
    O enne ik had ook niet met die hangmat kussert mee gegaan hoor.....bah!!Je weet het maar nooit!

Genietse!

• 13 Juli 2011 - 13:42

Maris:

Hey Peet en Naoom!

Wat een heerlijke verhalen, 't is net of we ook weer even op vakantie zijn.
    Wij hebben onze 'reis' naar België er alweer op zitten....;-) Geniet er nog lekker van samen enne,...dat sateetje gaat helemaal goed komen!!!

Dikke kus

• 13 Juli 2011 - 15:35

Martin En Saskia:

Ons muurtje staat nog maar tot één hoog en de bouwvak gaat beginnen. Ze geven wel wat meer zekerheid over de verwachte oplevering, medio maart 2012.

Peet, we zijn trots op je. Echte spetterpoep in de jungle! Je moet er wat voor over hebben, maar wat een mooie verhalen.

• 13 Juli 2011 - 16:46

Lieke:

Hee!! Wat een hoop verhalen zeg.. niet normaal! Jullie maken een hoop mee.. dat junglehutje ziet er echt geweldig uit. Romantisch:)
    Alleen dan weer jammer dat Peet last heeft van spetterpoep! Dat verpest het romantische beeld:) haha
    Maar dat gaat wel weer over, cola drinken schijnt goed te helpen.
    Nu even over de verbouwingssoap: Het schiet op! De buitenboel is waarschijnlijk vrijdag helemaal geschilderd (als het droog blijft)! Vandaag is de kleur bruin verleden tijd. Alles is inmiddels wit geverfd! De stucadoor is goed bezig en volgende week klaar met alle kamers. Volgende week wordt de badkamer gemaakt. 1 aug komt de open haard.. Dus je weet niet wat je ziet als jullie straks terug zijn! Dan moeten we wachten op de keuken die 25 aug geplaatst wordt. Binnenkort even laminaat uitzoeken.. dus het schiet al op! Maar begin t wel zat te worden, dag in dag uit in dat huis zitten. Gelukkig heeft JW een verrassing gepland, dus volgende week gaan we een weekendje weg:) Toch nog een beetje weg!
    Geniet nog maar lekker! Ik ben jaloers op jullie! Maar door jullie verhalen vindt JW het ook al leuker worden en volgend jaar wil hij naar Indonesie:)
    Lijkt me leuk! Nu eerst maar weer klussen:) haha xxxx uit regenachtig Nederland

• 14 Juli 2011 - 17:04

Marianne Kroonen:

hoi peter en naömie
    ik hoop dat je nog veel leuke berichtjes stuur
    en peter zorg je dat er genoeg wc papier is
    groetjes van marianne

• 14 Juli 2011 - 17:24

Samira:

Slechte Duitse pornofilm, woehahaha! Beter van niet hè. Fijn dat je verjaardag leuk was en wat een berg kaarten! Hardstikke goed. Ik zal tzt ons reisschema doorgeven, het zou wel leuk zijn om eens samen een flesje rijstwijn achterover te slaan aan de andere kant vd wereld!

Groetjes!

• 15 Juli 2011 - 08:05

Zjenja:

Heel leuk verslag weer!

En wat komt me dat bekend voor van de kaartjes ;-)

Liefs Zen

• 15 Juli 2011 - 11:53

Inka:

ze eet, poept en slaapt. Veel plezier

• 16 Juli 2011 - 18:40

Erica:

Hoi spetterpoepers!
    Wij komen net terug van 2 weken super zonnig Frankrijk en ik lees hier jullie berichten naast Eel op de bank. Terwijl ik weer eens in een deuk lig om de prachtige verhalen probeert Eel stiekem mee te lezen wanneer ik erg hard lach :)
    Naom, nog gefeliciteerd, mooie kaarten!!! Heeft die Peet toch maar weer goed geregeld!
    lieve groet, Erica

• 18 Juli 2011 - 13:11

Monique:

Ha,ha wat een prachtige reisverslagen!! Ben net terug uit Ibiza en het lijkt wel herfst hier grrr. Dus goed plan van jullie om 5 weken op pad te gaan!! Veel plezier nog!! xx

• 22 Juli 2011 - 06:48

Marion:

He Peet en Naoom,

Leuk om jullie belevenissen zo mee te maken en wat hilarisch geschreven!
    Naoom; ik word (nog) niet gek van alle meubelboulevards, we weten eigenlijk best al wat we willen qua inrichting en zijn het telkens vrij snel met elkaar eens, dus dat belooft wat...
    Geniet nog,
    Liefs Marion