Verslag 5 Purmamarca en Huemahuaca - Reisverslag uit Purmamarca, Argentinië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu Verslag 5 Purmamarca en Huemahuaca - Reisverslag uit Purmamarca, Argentinië van Peter en Naomi Rijs - WaarBenJij.nu

Verslag 5 Purmamarca en Huemahuaca

Blijf op de hoogte en volg Peter en Naomi

03 Augustus 2014 | Argentinië, Purmamarca

We werden vroeg uit ons hotel opgehaald door Martin, onze gids van de dag. De trip gaat eerst door de Andes naar een plaatsje Purmamarca. Daar blijven we een nacht slapen en de dag erna vervolgen we onze reis naar Huemaheacua (ofzoiets).

Bij het boeken van de reis vragen we er altijd bij of de gids Engels spreekt. Dat deed Martin wel, maar hij had het hele verhaal wel erg uit zijn hoofd geleerd. Als je iets tussendoor vroeg, had hij er wat meer moeite mee. Het is ook grappig om te merken dat als hij zijn verhaal in het Spaans houdt hij er 10 minuten over doet en als hij het Engelse stukje daarna doet binnen 2 minuten klaar is. Zijn de Spaanse dan zo lang van stof of vertelt hij toch niet helemaal alles.

De Andes blijft een schitterend gebied en met een mond vol cocablaadjes halen we de 4,2km hoogte. In de bus komen we een fransman tegen die ook in BA met onze tour heeft meegedaan en een ouder stel uit Belgie. Dit stel hebben hetzelfde meegemaakt in BA. Alleen bij hun is het geld uit de tas gestolen.

De tourmeneer is een stuk minder dan onze Edgar.Ongeintresseerd zit hij in de bus en elke keer als we een Vicuña (soort lama) spotten rijdt hij snel door (we hebben nu heel veel foto{s van lichtbruine vegen langs de kant van de weg). In de middag wel een lekkere Lamasteak gegeten. De bergen in dit gebied stonden vroeger (maar dan ook echt miljoenen jaren terug) onder wáter en dat geeft mooie tekeningen op de bergen. Alle kleuren kom je onderweg tegen.

In Purmamarca heb je een berg waar 7 kleuren tegelijk op zitten (Cierra de los sietes colores). We kwamen pas rond zes uur aan wat betekend dat de zon al aardig achter de bergen zit. Helaas komen de kleuren dan minder mooi naar voren, maar gelukkig blijven wij hier slapen.

We slapen bij Mama Coca. Mama is een klein kettingrokend vrouwtje van ongeveer 1,50 meter (lang en breed). In een klein muf kamertje verblijven we de nacht. Mama komt nog even de lakens langs brengen (de kamer staat gelijk blauw).

In de avond gaan we wat eten op het grote plein (elke stad heeft zo{n groot plein waar alles gebeurd, meestal heet het 9 de julio of 25 de mayo). Ook hier komen we weer het obstakel tegen dat niemand een andere tal spreekt dan Spaans.Nu ken ik al aardig wat woorden en lukt het me ook steeds beter om me duidelijk te maken, maar toen het eten op tafel kwam was het toch niet zo gelukt.

Ik had een soort schnitsel met wat ik hoop dat het kip was en naoom had een gefrituurd blok wat veel weg had van een bamiblok met daarin veel kaas en quinoa. Een kannetje met Purmamarca{s finest tinto vino zorgde ervoor dat we het goed weg konden spoelen (het deed me denken aan een pak sangría wat al te lang open had gestaan).

De volgende morgen stonden we vroeg op om de zonsopgang bij de berg mee te maken. Een schitterend schouwspelvan kleuren ontstaat als de zon eroverheen komt. Erg mooi en naoom heeft weer een flink rolletje volgeschoten.

We worden opgehaald door Stella (Martin had een vrije dag). Westoppen dit keer wat vaker en lunchen in Huemaheawakua (ofzoiets). Na dat avontuur in de plaatselijke snackbar van Purmamarca smaakt de huisgemaakte pompoensoep en zelfgemaakte pasta des te beter en de spicegirls op de panfluit naast ons maakt het helemaal af. We eindigen met een bezoekje aan San Salvador de Jujuy (de hoofdstad van de provincie). Maar het is daarna voornamelijk lang in de bus zitten terug naar Salta.

De volgende ochtend vertrekken we met de bus naar Cafayate. Een plek waar een gedeelte van alle Argentijnse wijn vandaan komt. Ik kan alvast verklappen dat we het hier erg leuk hebben.

Alles goed bij jullie?

• 06 Augustus 2014 - 14:38

Nina:

Kom op Peter! Je spreekt na een paar wijntje toch vloeiend Spaans..
    Alles lekker laten slissen! Haha.

Hier alles oke, terug van vakantie en dat was top.
    Sander en ik zijn allebei lekker verkouden van de airco ofzo en Jaime was ziek op de vakantie,
    Maar dat mag de pret niet drukken!

Vrijdag as onder het mes met die klutsknie.. We hebben er zin in!

Dikke kus van ons

• 06 Augustus 2014 - 21:57

Saskia:

Heeeey jullie gaan lekker! Alweer jullie 5e verslag.
    Klinkt allemaal super! Weer mooie dingen meemaken, en zien! Geniet ervan!
    Hier prima, om jullie nog meer te laten genieten, morgen gaan we gewoon weer werken en regent het op dit moment behoorlijk door buiten! X

• 06 Augustus 2014 - 22:34

Pa En Ma:

hallo vakantiegangers,

Hier alles oké, genieten van de verslagen en ergeren ons aan die criminelen. We printen alles voor Oma uit . Jullie kunnen haar reactie wel raden toen ze over jullie beroving las. We merken wel dat jullie naar het volgende avontuur uitkijken. Geniet ervan . Veel plezier, missen jullie. Dikke kus van ons xxx

• 07 Augustus 2014 - 08:32

Samira:

Wow, wat maken jullie veel mee!
    Jullie wilden iets anders dan Azië en dat krijgen jullie (al lijkt er op al jullie reizen ergens een kettingrokend, klein vrouwtje te zijn, of lijkt dat maar zo

• 07 Augustus 2014 - 08:34

Samira:

Halve reactie weg?! :(

Nouja, veeeel plezier (of moet ik zeggen 'succes', hahaha!)

Xxx

• 07 Augustus 2014 - 11:23

Majorie:

Klinkt goed allemaal :-) Jullie hebben het er maar druk mee! Wat een indrukken en belevenissen. Straks lekker onder het genot van een lekker wijntje alles laten bezinken ;-) Of is daar geen tijd voor?

Hier alles goed, zijn op dit moment in de Vogezen en maken als volwaardige berggeiten weer schitterende wandelingen. Sommige dingen verleer je nooit ;-)

Veel plezier! Gaan jullie nog naar Patagonia?

xx